• Sera Meijer

Afspeelfunctie in de NOS-app

Bijgewerkt op: 23 mei

Tom van der Broek, Head of Product bij NOS digital, heeft ons de opdracht gegeven voor het bedenken van een ideale gebruikerservaring voor audio in de NOS-app. De huidige audio in de NOS-app is nog niet genoeg geoptimaliseerd dus hebben wij de opdracht gekregen om te onderzoeken hoe de ideale gebruikerservaring voor audio in de NOS-app eruit kan gaan zien. We gaan met een team van 4 studenten aan de slag.


Onze doelgroep zijn afgestudeerde jongeren in de digitale media. Ze zijn goed in groepsverband en zijn dol op de nieuwste trends. Ze zijn leergierig en hebben veel digitale vaardigheden. Toch kunnen ze de luisterfunctie in de NOS-app niet goed vinden, en zouden ze ook niet extra moeite hierin willen stoppen. Ook vinden ze de functie niet gebruiksvriendelijk en zouden ze meer opties hierin willen zien.

Onze ontwerpvraag luidt dan ook: Hoe zorgen we ervoor dat de audio functie in de NOS app als prettig wordt ervaren door pas afgestudeerde jongeren in de digitale media?


Research Fase

In de research fase zet ik 3 onderzoeksmethodes in: Vrije Attitude Interview, Observeren - Contextual Inquiry en Draw Your Experience.


De vrije attitude interview voer ik uit met 2 respondenten uit de doelgroep. Ik maak een vragenlijst van te voren met betrekking tot hun nieuws activiteit op hun telefoon en verlangens wat betreft het gebruik van de huidige luisterfunctie van de NOS-app.


Ook zet ik onderzoeksmethode observeren, contextual inquiry, in. Hierin hebben we ons doel voor deze observatie gezet op het gebruik van de app: hoe gebruikt de gebruiker de audio-functie in de NOS-app en wat zijn hierop verbeterpunten?


Vervolgens vraag ik mijn 2 respondenten van de vrije attitude interview om mee te doen aan Draw Your Experience: een manier om meer informatie van de gebruikers en belanghebbenden te verzamelen dan via een standaard enquête of interview. We wouden een idee krijgen hoe de gebruiker de luisterfunctie het liefst in beeld wou hebben wat de gebruiksvriendelijkheid zou vergroten.

Uit mijn onderzoeken bleek dat de doelgroep ziet dat jongeren over het algemeen weinig direct nieuws volgen. Het nieuws wat er wel gevolgd wordt is indirect op social media. Hier zou de NOS-app gebruik van kunnen maken met als toevoeging een luisterfunctie zodat jongeren hier meer contact mee krijgen. Ook kwam er naar voren dat de doelgroep voornamelijk ‘s ochtends en in de auto nieuws beluisteren. Hierin zouden ze graag keuze willen hebben in gecategoriseerd luister artikelen waardoor de gebruiker nieuws beluisterd waar hij of zij geïnteresseerd in is wat ervoor zorgt dat de luisteraar langer blijft hangen.


Verder kreeg ik het idee dat de doelgroep de luisterfunctie maar niks vind, en er ook schaamte achter schuilt.


Define fase

Alle uitkomsten uit de research fase heb ik verwerkt in statement cards. Dit deed iedereen uit het team. Deze statement cards hebben we vervolgens weer samengevoegd in 5 statements die bij ons het meest naar voren kwamen.

Hierop wordt het probleem opnieuw geformatteerd via Framing the Problem. Hierin kijken we naar welk probleem je oplost, de aard van het probleem en welke aspecten ertoe doen. Hieruit maken we nieuwe design principes en maak ik een persona zodat we precies weten met wie we te maken hebben als doelgroep, en waar de doelgroep tegenaan loopt met het gebruik van de audiofunctie in de NOS-app.


Ideate fase

We hebben opnieuw gekeken naar de statement cards en hebben deze weer geconvergeerd tot 3 statements. Voor deze statements moet een oplossing bedacht worden.


Hier heb ik een creatieve sessie voor ingezet om te onderzoeken of de mogelijke antwoorden op onze vraagstukken juist zijn: teleport stroming. Ik heb mijn creativiteit laten gaan en de sessie voorbereid via een powerpoint.


Uit de creatieve sessie is gebleken dat we nu weten dat niet iedereen van de doelgroep zich schaamt voor het openbaar luisteren van de luisterfunctie, wat daarom eigenlijk nog verder onderzocht moet worden hoeveel van de doelgroep dat wel zijn. Ook kunnen we nu zeggen dat bij de doelgroep de luisterfunctie meer bereikbaarheid moet krijgen, en dat dit in werking gezet kan worden door het icoon beter te laten opvallen.


Omdat de andere teamleden ook creative sessies hebben uitgevoerd hadden we behoorlijk wat nieuwe informatie. Deze werd in Framing the Problem 2.0 weergegeven.

Het is nu tijd om de ideale situatie te laten weergeven. Ik stel daarom voor dit via een storyboard te doen en dit op me te nemen. Zo kunnen we met de concept presentatie makkelijker de opdrachtgever overtuigen.

Dit storyboard wordt verwerkt in ons concept poster. Omdat we 3 onderdelen hadden waar we ons binnen de opdracht op moesten focussen, kwamen er ook 3 concept posters. Ik moest de poster bereikbaarheid maken, met al onze onderzoekresultaten in een leuk jasje.

Ons concept is ontzettend goed ontvangen, ondanks dat het gehele project in corona periode over teams is uitgevoerd. Ik heb voor dit project een mooie 7,0 gehaald.

12 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
IMG_4578.jpg

Sera Hier!

Leuk dat je kijkt naar mijn projecten die ik gemaakt heb voor verschillende opdrachtgevers! 

De projecten zijn altijd in teamverband geweest, maar de ontwerpen en afbeeldingen die je in deze post ziet zijn door mij gemaakt. Zo heeft iedereen toch een eigen oplevering :)

Veel leesplezier!