• Sera Meijer

Creative tool voor Wetransfer

Bijgewerkt op: 23 mei

Wetransfer heeft ons gevraagd om een nieuwe digitale tool te ontwerpen voor de creatieve professional. Deze ontwerpvraag heb ik 6 maanden lang, met een team van 5 studenten aangepakt, onderzocht en geëvalueerd. We hebben gewerkt met de ontwerpproces methode 'the double diamond' (discover, define, develop en deliver fase), en hebben uiteindelijk de opdrachtgever een oplossing kunnen bieden.

Mijn rol binnen dit ontwerpproces is het richten op creative concepting. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik mezelf wou evalueren en mijn vaardigheden wou verbreden. Het maken van een Customer Journey, the 5 Why's methode, insight cards, een AARRR model, Stakeholder Map en een Sales Funnel zijn allemaal vaardigheden die ik heb mogen leren, ontdekken, verbeteren en uiteindelijk uiten.


Iedereen heeft verder zijn eigen bijdragen in het team gehad als het gaat om ideeën verzamelen en verwezenlijken. Een eigen deelname door bijvoorbeeld het maken van concurrenten analyse, het houden van interviews met de doelgroep en aanwezig te zijn bij concept mapping. Ook het maken van Wireframes, een Flow Chart en (low/high-fit) prototypes werd door iedereen individueel uitgevoerd, en later samengesmolten.

Wetransfer: een platform waarmee digitaal bestanden verstuurd kunnen worden, maar ook creative proffecionals probeert te ondersteunen in het inspireren, bedenken, delen en afleveren

Discover fase

We starten met het digitaliseren van de Briefing. Ik zet een merkwijzer en context map in elkaar zodat we in het verloop van het ontwerpproces niet afwijken van waar het bedrijf voor staat.

Ik onderzoek de doelgroep doormiddel van een laddering interview en ik beschrijf hun werkproces doormiddel van Job Stories. Na inzicht te hebben gekregen wat de behoeftes zijn van de doelgroep voeg ik deze informatie toe in een Customer Journey die ik het gehele proces bijhoud. Dit zorgt ervoor dat we precies weten waar de pijnpunten liggen in het ontwerpproces van de creatieve professional. We maken balans op.




Uit ons onderzoek bleek dat kunstenaars/artiesten uit de fysieke wereld moeite hadden om naamsbekendheid te krijgen. Ze hebben niet veel affiniteit met digitale media en het opbouwen van een online portfolio vinden ze lastig. Ze willen liever de tijd en energie steken in hun creatieve proces. Dit bepaalde dan ook de doelgroep.



Define fase

In de define fase gaan we alle informatie van de discover fase convergeren. Zo maken we samen een Affinity Diagramming om erachter te komen welke behoefte van de doelgroep naar voren sprint. Daaruit kwam dat het creëren van naamsbekend een echte pijnpunt was. We hielden een laddering interview met een portfolio docent om erachter te komen wat hier achter schuilt.

Ook de 5 why's heb ik ingezet om het werkelijke, diepere oorzaak van het probleem of knelpunt te achterhalen. Door telkens een waarom vraag te stellen kom je uiteindelijk uit op de kern en het echt probleem van de situatie die er speelt.



We herzien tenslotte de ontwerpvraag en besluiten ons te focussen op een tool die de creative professional helpt naamsbekendheid te vinden. We maken gezamenlijk design principles en solution sketches om concepten op de oplossing van onze ontwerpvraag te verzinnen.


We sluiten de fase af met een presentatie aan de opdrachtgever aan de hand van een een onderzoekster + concept uitleg mijn storyboard. De opdrachtgever is ontzettend enthousiast en gaf ons complimenten over de eenvoudigheid in onze concepten. Iets wat helemaal past bij Wetransfer.




Develop fase

We besluiten door te gaan met het concept 'Stage'. We beginnen met het maken van een concurrenten analyse om te weten of onze ideeën al bestaan, wie onze concurrenten zijn en wat hun aan- dachts,- en pijnpunten zijn. Ook zijn we samen bezig geweest met concept mappen. De bedoeling is dat wij alle begrippen die wij op dit moment hebben met elkaar gaan verbinden en dit in kaart gaan brengen. Hierdoor krijgen we betere inzichten wat precies het concept inhoudt.


We selecteren de beste elementen en maken individueel de eerste wireframes voor ons concept.

We smelten naderhand de wireframes met de beste elementen samen en werken individueel aan een low-fit prototype.


Ook deze prototypes worden vervolgens weer samengevoegd tot 1 geheel in de deliver fase.


Ondertussen hou ik me nog extra bezig met ervoor zorgen dat ons product ook toekomstgericht is en niet na een jaar van de markt gehaald wordt. Dit doe ik via een AARRR model en sales funnel.





Deliver fase

Het is tijd om een definitief concept op te leveren. Dat betekend dat we nieuwe wireframes moeten maken en daar een low-fit prototype van moeten breien.



Het prototype is te bekijken via deze link:

https://www.figma.com/proto/ZVSCLsa5BZwZIYP0NizAXP/Prototype-V3?node-id=0%3A3542&starting-point-node-id=0%3A3542&scaling=scale-down


Ook hebben we verschillende promotie materiaal gemaakt en heb ik gewerkt aan een introductie video + logo animatie. Zie hieronder de video:



0 weergaven
IMG_4578.jpg

Sera Hier!

Leuk dat je kijkt naar mijn projecten die ik gemaakt heb voor verschillende opdrachtgevers! 

De projecten zijn altijd in teamverband geweest, maar de ontwerpen en afbeeldingen die je in deze post ziet zijn door mij gemaakt. Zo heeft iedereen toch een eigen oplevering :)

Veel leesplezier!