• Sera Meijer

Lokaal en duurzaam voedselsysteem

Bijgewerkt op: 23 mei

De opdrachtgever Creating 010, een kenniscentrum dat onderzoek doet naar maatschappelijke transformaties door middel van digitalisering, heeft ons een nieuwe opdracht gegeven over toegankelijkheid naar lokaal en duurzaam geproduceerd voedsel. Deze opdracht wordt individueel onderzocht via 4 ontwerp fases: discover, define, develop & deliver fase.


De ontwerpvraag luidt als volgt: “Hoe kun je lokaal en duurzaam geproduceerde voeding toegankelijk maken voor iedereen?”. Met andere woorden: Wat hebben mensen die nu nog geen duurzaam en lokaal geproduceerde voeding consumeren, nodig om dit wél te kunnen doen? Hoe kunnen we het eten van duurzaam en lokaal geproduceerde voeding ook voor hen leuk, waardevol en interessant maken?


De doelgroep waar ik me binnen deze ontwerpvraag op ga richten zijn: Jongvolwassenen tussen de 18 en 26 jaar die net uitwonend zijn. Zij hebben een laag inkomen (vanwege startsalarissen) en hebben net hun ouderlijkhuis verlaten. Jong volwassenen kunnen anderen, zoals hun toekomstige kinderen, inspireren en motiveren met hun kennis over bewust voedsel. Ze hebben een voorbeeldfunctie voor de kinderen van de toekomst.


Discover fase

De discover fase heeft als doel om begrip en ervaring te krijgen met het vraagstuk en de opdrachtgever. Hierin maak ik een Plan van Aanpak, onderzoek in de opdrachtgever, kies ik een doelgroep, doe ik deskresearch naar de huidige situatie en richt ik het ontwerpproces in.

Uit de deskresearch naar de huidige situatie bleek dat het huidige voedselsysteem niet duurzaam is. Vooral vlees maar ook zuivel en kaas vormen de grootste milieubelasting. Maar slechts een kleine groep van (meestal) hoger opgeleiden met een wat grotere portemonnee (vaak vrouwen boven de 40 jaar, vaak tweepersoonshuishoudens) koopt lokaal duurzaam geproduceerd voedsel. Mensen met een lager inkomen, jongeren en ouderen missen vaak nog de kennis over de voordelen van lokaal en duurzaam geproduceerd voedsel en/of denken dat het veel duurder is dan gewoon voedsel.


Define fase

In de define fase wou ik er achterkomen wat de huidige en gewenste situatie was van mijn doelgroep. Ik had de contextual inquiry interview, een vragenlijst naar mijn doelgroep gericht om meer informatie over het onderwerp te innen, ingezet om mijn doelgroep te ondervragen over hun huidige situatie in belang met duurzaam en lokaal voedsel. Dit interview heb ik afgelegd bij 6 respondenten.


De respondenten komen zowel uit de stad als wonend in een dorp om vervolgens zo diverse mogelijke antwoorden te krijgen vanuit verschillende perspectieven. Iemand uit de stad heeft namelijk een andere visie op lokaal voedsel dan iemand uit een dorp. Zo had ik 3 respondenten uit de stad, en 3 respondenten uit een dorp waarvan ze 1 t/m 4 jaar uitwonend zijn. Ook was het belangrijk om zowel mannen als vrouwen hierin te betrekken omdat deze visie op lokaal en duurzaam voedsel dan ook anders ligt.


Uit alle resultaten uit het contextual inquiry interview bleek dat de doelgroep duurzaam en lokaal voedsel belangrijk vind. Dit bleek omdat het zowel gezond is voor je zelf, als goed voor het dierenwelzijn, die nog vaak ontbreekt bij het voedsel van tegenwoordig. De doelgroep heeft alleen een probleem: het kost veel tijd, en die tijd heeft de jonge doelgroep niet. Ze willen best lokaal en duurzame voeding kopen maar dan moet het wel binnen handgebruik zijn.


Deze resultaten verwerk in een Persona zodat ik de behoeftes van de gebruiker niet uit het oog kan verliezen.


Om er voor te zorgen dat de gebruiker echt betrokken wordt bij mij project, en de uitkomst geheel gebaseerd is op de verlangens van de doelgroep, besluit ik werkboekjes te maken voor mijn respondenten.


In dit werkboekje kunnen de respondenten hun eetgewoontes vastleggen, met informatie over waar hun voedsel vandaan komt, of ze dit liever lokaal hadden willen halen en hoeveel geld ze dit hebben gekost. Dit kunnen ze per maaltijd/snack in het werkboekje opschrijven.

Uit het onderzoek kwam dat de doelgroep bewust is wat duurzaam en lokaal voedsel is en wilt dan ook bewust eten. Ook zouden ze daarom graag willen dat duurzaam en lokaal voedsel meer toegankelijk wordt. Ook is lokaal voedsel halen in een dorp is veel gemakkelijker dan in de stad en wordt daar dan ook vaker gedaan. Wel eet de doelgroep veel producten die niet lokaal of via de korte keten gehaald worden maar zouden dat wel graag willen.

Kortom: de doelgroep wilt heel graag en is bewust maar het duurzaam en lokaal voedsel is niet toegankelijk. En dat zouden ze wel heel graag willen. We kunnen dus zeggen dat uit het contextual inquiry interview dat de doelgroep wilt dat het niet meer tijd kost, en uit dit onderzoek vanuit het werkboekje kunnen we zeggen dat de doelgroep wilt dat het meer toegankelijk wordt. Dat maakt mijn ontwerpvraag anders en luidt hierna:

Hoe kunnen we lokaal en duurzaam voedsel voor jong volwassenen die net het ouderlijk huis hebben verlaten zo aanbieden dat ze geen extra tijd eraan kwijt zijn?”


Develop fase

De Develop fase is de start van de tweede diamant. Dat betekent dat we eerst weer gaan divergeren. Ik ga in deze fase op zoek naar zo veel mogelijk mogelijke oplossingen voor de ontwerpopgave.


Zo start ik een creatieve brainstorm met andere klasgenootjes via een mindmap. Uiteindelijk heb ik met behulp van deze sessie mijn concept verzonnen en deze uitgewerkt op papier. Hierin liet ik weergeven hoe mijn concept eruit kwam te zien, wat voor tools het zou bevatten en hoe het systeem zou werken.

Het eerste concept is geboren en gaat over het volgende: Lokale telers en boeren brengen hun voedsel naar een inzamelpunt dit inzamelpunt krengt vervolgens de producten naar een machine die staat op publieke plekken zoals winkelcentrums en stations. De machine is een gekoelde automaat waar je verschillende producten, waaronder groente en fruit, kan halen terwijl de gebruiker onderweg is. De automaat bevat een intik systeem waar je de producten kan intikken die op de deurtjes van het gekozen product staan en ze af te rekenen. Zodra er betaald is gaan de deurtjes open en kan je het product uit de machine halen waarbij de deurtjes weer automatisch dicht gaan. Zo kan de gebruiker die onderweg is makkelijk zijn of haar duurzame en lokale producten halen zonder daar extra tijd aan kwijt te zijn.


Op dit concept wordt vervolgens via een creatieve sessie feedback opgegeven.


Deliver fase

In deze fase ga ik mijn concept uitwerken. Het is namelijk de bedoeling dat we het concept aanleveren aan de opdrachtgever via een promotievideo. Ik besluit eerst mijn concept te illustreren in Illustrator, en focus me daarna op de promotie video.

Ook het storyboard voor de promotie video maak ik in Illustrator, en ik spreek de tekst in op mijn iPhone. Ik haalde mijn storyboard tevoorschijn en illustreerde alle elementen die ik nodig had in de video in Illustrator zoals het logo, de machine zelf, maar ook alle icoontjes en teksten die in de animatie voorbij komen. Ik open After effects en Premiere en begin met animeren. Het is een duidelijk filmpje geworden van zo'n 1,5 minuut.

Je kan de promotie video terugzien via deze link:

https://www.youtube.com/watch?v=NRcB9fr-DO0&t=15s


Ik ben ontzettend trots op dit project. Voor mijn gevoel beantwoorde het voor 100% de ontwerpvraag. Ik kreeg voor dit project een mooie 6,5!


12 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
IMG_4578.jpg

Sera Hier!

Leuk dat je kijkt naar mijn projecten die ik gemaakt heb voor verschillende opdrachtgevers! 

De projecten zijn altijd in teamverband geweest, maar de ontwerpen en afbeeldingen die je in deze post ziet zijn door mij gemaakt. Zo heeft iedereen toch een eigen oplevering :)

Veel leesplezier!